تصمیم‌های سلیقه‌ای در شرایط آلودگی هوا  

آذرماه رنگ آسمان کلان‌شهرهایی همچون اصفهان را تیره‌وتار می‌کند. آلودگی هوا با هجوم ذرات معلق افزایش پیدا می‌کند. ذرات معلقی که به ریه‌ها سرازیر می‌شود. حیات کودکان و سالخوردگان را به خطر می‌اندازد.

   تصمیم‌های سلیقه‌ای  در شرایط آلودگی هوا   

آذرماه رنگ آسمان کلان‌شهرهایی همچون اصفهان را تیره‌وتار می‌کند. آلودگی هوا با هجوم ذرات معلق افزایش پیدا می‌کند. ذرات معلقی که به ریه‌ها سرازیر می‌شود. حیات کودکان و سالخوردگان را به خطر می‌اندازد. مدرسه‌ها تعطیل و افراد مسن و بیماران تنفسی راهی مراکز درمانی می‌کند که نتیجه چرخه‌ تکراری قوانین بر زمین‌مانده، استفاده از مازوت و خودروهای بی‌کیفیت است. کلان‌شهرها هر روز شلوغ‌تر می‌شوند. در تولید خودروهای داخلی، مسئله اصلی حفظ هوا و زیست محیط پاک به طور کامل رعایت نشده است و از سوی دیگر واردات خودرو های باکیفیت و مناسب شرایط آلودگی هوا در ایران تاکنون اجرایی نشده است.

اصفهان هم که در سال‌های اخیر از آلوده‌ترین شهرهای کشور بوده است به‌طوری‌که بر اساس گزارش‌های سازمان محیط‌زیست استان، تعداد روزهای هوای آلوده در شهر اصفهان و شهرهای اطراف از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۶ روز ثبت شده است.در روزهای گذشته در شهرهایی همچون تهران که کیفیت هوا برای عموم بخصوص گروه‌های حساس مناسب نبود با تعطیلی مدارس روبرو بودند؛ اما در اصفهان با همان میزان آلودگی مدارس همچنان باز بودند و تعطیل نشدند.

شاید یکی از سؤال‌های این روزهای شهروندان اصفهانی این باشد چه تفاوتی بین شهرهای مختلف در زمان آلودگی در این سطح است؟! آیا در شرایطی که خطر مرگ برای هر شهروند ایجاد می‌شود می‌توان سلیقه‌ای تصمیم گرفت؟

ازاین‌دست عمل‌های سلیقه‌ای در کارگروه‌های اضطرار آلودگی هوا در استان‌ها و شهرهای مختلف که بگذریم باید بدانیم آلودگی هوا حق حیات انسان را به خطر می‌اندازد.

خودروهای غیراستاندارد، موتورسیکلت‌های ازرده‌خارج، کارخانه‌های آلاینده، بنزین‌ و سوخت‌های فسیلی دست‌به‌دست اینورژن یا وارونگی هوا در فصل پاییز می‌دهد تا آلودگی هوا در ایران سومین علت مرگ‌ومیر باشد.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت هرسال آمار ۲۰ هزار مرگ به‌خاطر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. اما تغییر اساسی در سیاست‌های زیست‌محیطی دیده نمی‌شود و شاید باید از مسئولان پرسید که این‌همه خودروی فرسوده و آلوده، اتوبوس‌های و مینی‌بوس‌های ازرده‌خارج در خیابان‌های شهر چه می‌کنند؟ این سؤال مطرح است که نمایندگان مردم در مجلس در وظیفه نظارتی خود در این زمینه چه اقداماتی کرده‌اند؟ و چرا آلودگی هوا در خلال سال‌های گذشته تاکنون همچنان یک چالش مهم آلودگی در کشور است و آیا چه زمانی قرار است بر این مسئله فائق شویم؟

میزان غلظت آلاینده‌های هوا در روزهای اخیر مدام بیشتر می‌شود. به‌طوری‌که در روزهای گذشته با وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس مواجه بودیم. اما تنها راه‌حل مسئولان تعطیل کردن مدارس است تا حداقل کودکان کمتر آسیب ببینند. مهم‌ترین علت افزایش آلودگی هوا اجرانشدن قانون هوای پاک و به‌خصوص تردد خودروهای فرسوده است. حدود ۴۵ درصد خودروهای موجود در کشور فرسوده و ازرده‌خارج هستند. تا زمانی که دستگاه‌های اجرایی به وظایفشان در این قانون عمل نکنند و خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده ازرده‌خارج نشوند. تعداد روزهای آلوده بیشتری خواهیم داشت.

منابع متحرک ۶۰ درصد و منابع ثابت ۴۰ درصد در آلودگی هوا نقش دارند و موتورسیکلت‌ها مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در شهرها هستند.

گر چه به گفته مسئولان در اصفهان هنوز از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نشده؛ اما استفاده از این می‌تواند در افزایش دی‌اکسید گوگرد و آلودگی آن مؤثر باشد.

استفاده از این سوخت در نیروگاه‌ها با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان و هم‌زمان با اوج آلودگی هوا به دلیل سکون و وارونگی هوا بر شدت وضعیت بحرانی آلودگی هوا می‌افزاید.

اینها همه جدا از فعالیت 19 کانون گردوغبار در استان اصفهان است که خود بر آلودگی هوای استان می‌افزاید.

با همه اینها بهتر است برای یک‌بار هم که شده یک عزم ملی و بین مسئولان بخصوص در استان و کلان‌شهر اصفهان شکل بگیرد و قانون هوای پاک را به‌درستی به مرحله اجرا بگذارند تا بلکه حیات هیچ شهروندی به‌خاطر مسائل مربوط به آلودگی هوا به خطر نیفتد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار